Sabitfikir
Künye | Yazarlar | Giriş Yap

Haber

Haber

SabitFikir'in mayıs sayısı çıktı: Yükselen İskandinav fenomeni



Toplam oy: 1944

İnternetin en çok okunan edebiyat eleştiri sitesi Sabitfikir.com'un matbu versiyonu olan SabitFikir dergisinin mayıs sayısında dosya konusu, yükselen İskandinav fenomeni “Kuzey Karası”.





“Bir zamanların sosyal devlet ütopyasının dar tanımlı ulusal kimlikleri, küreselleşme, neoliberalizm ve göçmen akımları sonrasında bir yeniden yapılanma geçiriyor. Böylece, 'Başarıyla tamamlanan ve dünyanın geri kalanına örnek olacak' bir hikaye çıkıyor ortaya. Oysa edebiyat nedenlerle ilgilidir, değil mi? Nereden çıkmış olabilir bu kuzey karası fenomeni?”





“Ben televizyon izlemiyorum, sadece internetten dizi izliyorum, ama herkesin izlediği dizileri de izlemiyorum,” cümlesi tanıdık gelmiş olabilir; hatta belki de siz söylemişsinizdir. Üstelik yalnızca diziler özelinde değil, birçok alanda genel bir İskandinav sevgisinden söz ediliyor bugünlerde. Polisiye roman İsveç ve Norveç’in en büyük ihracatlarından biri durumunda. Danimarka, nordic noir’ın, yani kuzey karası diyebileceğimiz dizi ve filmlerin en büyük yapımcısı. Amerikan Billboard müzik dergisinin 100 şarkılık pop listesindeki pek çok şarkıda besteci, yapımcı ya da mühendis olarak İskandinav imzası var. Bütün dünyaya ulaşan bir dağıtım ağına sahip bir marka artık İskandinav tipi yaratıcı işler. İşte Aysu Önen kapak konusunda bu fenomeni diziler, romanlar, karakterler üzerinden inceliyor.









Edebiyatın kuzeyi ne yana düşer?




SabitFikir orta sayfalarının vazgeçilmezi halini alan Kararsız Okur infografiği de kapak konusunu destekliyor. “Edebiyatın kuzeyi ne yana düşer?” sorusunun cevabı için okları izleyin! Kararsız Okur'u her zamanki gibi Aysu Önen hazırladı ve Sedat Girgin resimledi.



A. Ömer Türkeş ise yazısında, Türkçedeki klasik ve modern İsveç edebiyatının örneklerini sıralarken; Ceyhan Usanmaz da Gölgede Kalanlar'da “Kuzeyli polisiyeler” hakkında söz söyleyen herkesin adlarını anmadan geçemeyeceği iki isimden biri olan Per Wahlöö'nün bir siyasi gerilim romanını değerlendiriyor.



 

 

 

 

 

Güvenilir kitap eleştirileri için






SabitFikir'in mayıs sayısı güncel kitap eleştirileriyle de dopdolu! Leylâ Erbil, Hasan Ali Toptaş, Ahmet Altan, Süreyyya Evren, Aykut Ertuğrul, Samuel Beckett, Aleksandar Hemon ve Luca Bloom'un eserlerini güvenilir eleştirmenler Hayati Roman, Oylum Yılmaz, Aykut Ertuğrul, Melisa Kesmez, Aysu Önen, Nazan Maksudyan, Pınar Sönmez ve küçük İskender yorumluyor.










Güncel “meseleler” hakkında

 

 



Bülent Usta, İstanbul Kadıköy sokaklarında barlara ait masaların kaldırılması ve tekel büfelerinin belli bir saatten sonra kapatma zorunluluğu kararını edebiyat penceresinden değerlendirirken, Fikri Sabit de Emek Sineması hakkındaki son gelişmeler ışığında, bu “mücadele”nin arka planındaki ana başlıkları hatırlatıyor. 

 

 


Sibel Oral'ın hazırladığı "Okuma Listesi"nin bu ayki konusu “akilinsanlar.” Kelebek Etkisi'nde Elif Tanrıyar Trafik Haftası vesilesiyle çarpışmalardan doğan edebiyatın izini sürerken, Mert Tanaydın da Dünyadan sayfalarında anneler gününden yola çıkarak Colm Tóibín, Jeanette Winterson ve Lionel Shriver gibi yazarların anneleri nasıl ele aldıklarına değiniyor.


 

 

SabitFikir’in 27. sayısında gazeteci Hasan Cömert'in Murat Gülsoy'a yönelttiği sorular, özellikle gelişmiş iletişimin sonucu olarak ortaya çıkan “yeni insan” profili hakkında... Hasan Cömert aynı zamanda, Sinema sayfalarında 32. İstanbul Film Festivali kapsamında gösterilen edebiyat uyarlamalarını da değerlendiriyor.



 

Levent Yüksel'in, Keşfet bölümünde SabitFikir okurlarına kendi el yazısı ile önerdiği kitap ise Bab-ı Esrar.



 

 

 

SabitFikir'i nereden bulacağız?

 



SabitFikir'in kapak illüstrasyonu Ethem Onur Bilgiç’e ait. Ancak çizimler bununla sınırlı değil, iç sayfalarda dikkatli gözler, çok sayıda genç çizerle de karşılaşıyor.



Yayın yönetmenliğini Elif Bereketli'nin yaptığı SabitFikir, Idefix ve Prefix paketleriyle ücretsiz. SabitFikir’in içeriğini ve daha fazlasını www.sabitfikir.com adresinde bulmak mümkün.

 

 

 

 

Yorumlar

Yorum Gönder

Yeni yorum gönder

Diğer Haber Yazıları

İstanbul Uluslararası Edebiyat Festivali (İTEF) İtalya Özel programıyla sanatseverlerin karşısına çıkıyor. 23-27 Ağustos 2021 tarihleri arasında ekranlara gelecek olan etkinlikler sayesinde İtalya'ya ve İtalyan edebiyatına uzanan yeni bir yol açılacak.

 

 

Sanat Kritik’in yeni podcast serisi, Seval Şahin’in editörlüğünde dinleyicilerle buluşuyor. “Yaz Sıcağında Bir Esinti” başlıklı serinin ilki 120. doğum yıldönümü vesilesiyle Ahmet Hamdi Tanpınar’a ayrıldı. Dergâh Yayınları’nın desteğiyle hayata geçen projeye farklı alanlardan birçok yazar, şair, sanatçı ve akademisyen katıldı.

Kültür Sanat Şehir dergisi Z, 5. kez okur karşısında. Zeytinburnu Belediyesi tarafından yayımlanan tematik dergi, “kütüphane” konusunu mercek altına alıyor. 508 sayfa boyunca insanlık tarihinin bilinen en eski dönemlerinden günümüze kadar farklı kültürlerde kütüphanenin seyri, kütüphanenin unsurları, kütüphaneciler, kütüphane sahipleri ve kütüphane literatürü inceleniyor. 

Türk edebiyatının usta ismi Sait Faik Abasıyanık'ın hatırasını yaşatmak amacıyla her yıl bir öykücüye verilen "Sait Faik Hikâye Armağanı" bu kez Şermin Yaşar'ın oldu.

 

Sosyal medya paylaşımları, konuşmalar, anketler, veriler gösteriyor ki pandemi günlerinde evde geçen zamanın ciddi bir kısmını kitaba ayırdık. Türkiye ve dünya genelinde İNSAMER'in yaptığı araştırma kitap yayımı ve okuma oranlarındaki artışa odaklanıyor. Kitapyurdu ve Idefix sitelerinden alınan veriler de korona istatistiklerine katkı sunuyor.

 

 

 

Kulis

Bir Rüya Gibi Dağılacak Olan Hokkabazlar Dünyasında Yaşıyoruz

ŞahaneBirKitap

Kaan Burak Şen, yavaştan genç yazar olarak anılmanın sonuna doğru geliyor; Mutlu Kemikler üçüncü kitabı… Kafası bir hayli tuhaf. Şimdilerde bir roman yazdığı da söyleniyor, fakat öncesinde belirtmekte fayda var: Mutlu Kemikler öykü derlemesi henüz çıktı, pek başka bir kitaba benzetilecek bir havası da yok bu kitabın.

Editörden

Tıp ve edebiyat ilişkisi, tıbbın insanla olan ilişkisi gibi tarih boyunca şekil değiştirmiş, her dönem yeni yaklaşımlarla genişlemiştir. Tıbbın tarihi, insan acılarının da tarihidir aslında. Edebiyatın içinde kapladığı yer, diğer bilim dallarından hep daha büyük olmuştur tıbbın.