Bu yıl SALT'ta kişisel sergisi düzenlenen Rabih Mroué'nin yazıları ile önemli performanslarının metinlerini içeren Türkçe e-yayın, saltonline.org'da PDF ve EPUB formatlarında erişime açıldı.
SALT'ın yeni e-yayını Rabih Mroué, 2013'te Madrid'deki CA2M'de gerçekleştirilen aynı adlı sergiye paralel olarak hazırlanan Image(s), mon amour. FABRICATIONS kitabından seçilmiş metinlerden oluşuyor. 2 Nisan-13 Temmuz 2014 tarihlerinde SALT Galata ve SALT Beyoğlu'nda yer alan Rabih Mroué sergisini takiben yayımlanan seçki, sanatçının yazıları ile Pikselli Devrim, Üç Afiş ve İmgelerin Sakinleri gibi önemli performanslarının metinlerinin yanı sıra, Pablo Martínez'in Mroué'nin pratiğinde imge kullanımını inceleyen yazısını içeriyor.
Büyükbaba, Baba ve Oğul (2010) enstalasyonundaki Şah Mat videosundan bir kare
Aktör, tiyatro yönetmeni, oyun yazarı ve görsel sanatçı Rabih Mroué, 1990'da Lübnan İç Savaşı'nın resmen sona ermesinden sonraki 10 yılda öne çıkan Lübnanlı sanatçılar kuşağındandır. Ülkedeki siyasi huzursuzluk ortamı ile toplumsal ayaklanmaları ilk elden deneyimleyen sanatçının tecrübelerine dayanan işleri, imgelerin kullanımı, hikâye anlatma mekanizmaları ile tarihsel ve kişisel anlatıların inşasını inceler, sorgular ve sorunsallaştırır.
Mroué'nin tiyatro geleneğinden gelmesinin etkilerini taşıyan üretimi, çatışma ve kriz anları, tarihsel değişimler ve bunların günümüzdeki etkileri üzerinde bireyin, özellikle de sanatçının rolü ve duruşunu araştırır. Sanatçı, savaşın etkileri ve bölgede devam eden çatışmaları incelerken, kimlik oluşumu ile tarih yazımında önde gelen etkenler olarak imge ve temsiliyetin sosyal ve siyasal sonuçlarını analiz eder.
Rabih Mroué, sergiden fotoğraf, SALT Galata, 2013
Fotoğraf: Mustafa Hazneci
Mroué, 22 yaşındayken Lübnan'ın komünist gazetesi Al-Nidaa'da yayımlanan ve salonda oturdukları esnada evlerine bomba düşen bir aileyi anlattığı hikâyesinin benzeri kendi ailesinin başına geldiğinde kısa hikâye yazmaktan tamamen vazgeçtiğini söyler. Fakat hikâyecilik Mroué'nin peşini bırakmaz; kurgu ve gerçek daima düğümlenir, görsel üretimi ile yazı bütünleşir.
Mroué üzerine Türkçe'de tek kaynak olan bu e-yayın, sanatçının yazılı pratiğinden bir kesit sunarken, imgeye yaklaşımı ve her zaman sorgulayan ama edebiyatı yadsımayan düşünce biçimi ile akademik olmayan derslerindeki nüanslı geçişleri detaylı şekilde incelemeye olanak tanıyor.
Yeni yorum gönder