Sabitfikir
Künye | Yazarlar | Giriş Yap

Eleştiri

Eleştiri

Grotesk bir cinayetin romantik müfettişi



Toplam oy: 1390
Oscar Wilde serisinin bu ilk eseri, İngiliz edebiyatı severler ve bu sıralar doyasıya okuyabileceği bir seriye başlamayı arzu edenler için biçilmiş kaftan.

 

Viktorya İngilteresi... Londra 18. yüzyılda Batı uygarlığının başkenti olan Paris’ten 19. yüzyılda bu ünvanı alarak selefinin tahtına oturmuş. İngiliz entelektüel John Stuart Mill’in 1833 yılında kaleme aldığı makalesinde (Comment On Bentham In Bulwer’s England and the English) belirttiği gibi ülkede tam bir ‘geçiş dönemi’ yaşanıyor.

 

Mimaride ‘Gotik’ diriliyor, Kral George döneminin rasyonalizmi yerini toplumsal ve cinsel ilişkilerde ‘romantik’ bir kısıtlamaya bırakıyor. İngiliz sanatı resimde Ön-Raffaellocu akımla bayrağındaki aslanları kıskandırırcasına kükrüyor. Öte yandan ‘Estetik Hareket’ sosyo-politik gerçekliği yadsıyor. Oscar Wilde’ın da yakın arkadaşı olduğu Henry Irving’in tiyatrosundaki Shakespeare temsillerinde boş yer yok, Gilbert ve Sullivan’ın operasındaki burleskler adeta para bastırıyor. Madalyonun bir de öteki yüzü var: İşçi sınıfı Cromwell döneminden kalma Püritanlığın ‘çalışmak ibadettir’ kisvesi altında, cennet vaadiyle düzensiz sanayileşmenin çarkları arasında perişan ediliyor. Thames nehri her sene kimliği belirsiz 100 ceset kusuyor. Gaz lambalarının soluk ışığının yansıdığı pencerelerin ardındaki  mumlar, ıssız ve sisli Londra sokaklarındaki silindir şapkalı, astragan yakalı Karın Deşen Jack’in kurbanları gibi titreyerek sönüyor. Makyajın ardında yatan gerçekliğin çelişkisi ise İngiliz edebiyatını iyice doyuruyor: Charles Dickens, Arthur Conan Doyle, Oscar Wilde, William Thackeray ve daha niceleri Olin Warner’ın gravüründeki ‘Gerçek’ rolünde, bir elinde yılanı, bir elinde aynayı tutuyor...

 

 

BBC’de yayıncılık yapan, tiyatro, roman, müzikal ve biyografi yazarı Gyles Brandreth (1948 - ) bizi Manş’ın sisli sularından geçirerek, anlatı gemimizi İngiltere’nin mezkur dönemine demirliyor. Elimizdeki romanın, yani Oscar Wilde ve Mum Işığı Cinayetleri’nin (2007) limanında bizi karşılayacak olanlar ise son derece ilginç bir grup: Gerçek yaşantıları esnasında da arkadaşlık etmiş olan, dönemin en ünlü iki yazarı Oscar Wilde ve Arthur Conan Doyle. Bir de Oscar Wilde’ın ölümünden sonra onun en mühim biyografilerini yazacak olan Wilde’ın yakın arkadaşı Robert Sheridan. Tarihler 1889’u gösteriyor. Yani Wilde’ın, ‘Sherlock Holmes’un yaratıcısı çiçeği burnunda yazar Arthur Conan Doyle ile ünlü Amerikalı yayıncı John Stoddard aracılığıyla tanıştığı günler. Wilde’ın Magnum Opus’u Dorian Gray’in Portresi’ni kaleme alacağı, Sir Conan Doyle’un da ilk kitabı büyük yankı uyandıran “Sherlock Holmes”u  Dörtlerin Yemini ile serileştirmeye karar verdiği dönem.

 

Lakin anlatı bizi burada gerçekliğin duruluğundan çekerek kurgunun neşesine sürüklüyor. Oscar Wilde 31 Ağustos 1889 günü Cowley Caddesi’ndeki 23 numarada genç bir oğlanın mumların arasında, bir İran halısının üzerinde bir kulağından ötekine kadar kesilmiş boynuyla grotesk bir biçimde katledilmiş cesedini buluyor. Oğlanı tanıyan ve güzelliğine hayran olan Wilde, arkadaşı Robert Sheridan’ın da yardımıyla kimsenin umar vermediği bu çocuğun cinayetini aydınlatmaya karar veriyor. Böylece Wilde ziyadesiyle takdir ettiği Holmes rolüne bürünürken, biz de bu gizemli cinayete Dr. Watson rolünü oynayacak Robert Sheridan’ın birincil anlatımından dahil oluyoruz.

 

Kitabın yüzde 75’i boyunca kurgunun devinim kazanamaması okuyucuyu yer yer huzursuzlandırabilir. Ayrıca her ne kadar kurgu polisiye de olsa, çok fazla ‘Düşünceli Romancılık’ icra edilmediği, Game Theory yani Oyun Teorisi’nın çok kuvvetli olmadığı, ve dikkatli okuyucunun suçluyu kolayca fark edebileceği gerçeği kitabın olumsuz yanları olarak öne sürülebilir. Bunun yanı sıra perde kapanmadan önce bütün şüphelilerin bir odaya toplanması ve kahramanın katili teşhis etmesinin damakta son derece ‘klasik’ bir tat bıraktığı da söylenebilir. Lakin bunlar sizi yanıltmasın; çünkü romanın amacı okura bir ‘katil kim’ hikayesi sunmak değil. Bay Brandreth Viktoryen Londra’nın yeraltındaki eşcinsel yaşama, sosyo-kültürel yapısına lambayı layıkıyla karakterize ettiği Oscar Wilde’ın eline vererek ışık tutuyor. Wilde’ın renkli kişiliği; zekası, güzelliğe, aşka, doğaya olan düşkünlüğü ile değişken ve romantik ruh halinin ince ve akıcı anlatımı kitabı okumak için başlı başına yeterli. Ayrıca her ne kadar bir sahnesi Seven filminden neredeyse bire bir alıntı olsa da yazarın edebi bağlamda “Grotesk”i etkili kullanımı da cabası. Dokuz kitaplık bir seri olarak planlanan ve yurt dışında henüz beş kitabı yayınlanmış olan Oscar Wilde serisinin bu ilk eseri, özellikle Ahu Sıla Bayer’in titiz ve akıcı çevirisiyle İngiliz edebiyatı severler ve bu sıralar doyasıya okuyabileceği bir seriye başlamayı arzu edenler için (elbet yayıncı serinin müteakip kitaplarını yayınlarsa) biçilmiş kaftan. 

 

 

Not: Eserin İngilizce baskısının kapağı renkleri ve öğeleriyle eserin okuyucuda uyandırdığı hisleri zarifçe görselleştirmişken, kitabın Türkçe baskısının kapağı sadece gotik-grotesk uzvuyla yetersiz bir izlenim bırakıyor. Belki bu hususa biraz daha dikkat edilebilirdi.

 

 

 

Yorumlar

Yorum Gönder

Yeni yorum gönder

Diğer Eleştiri Yazıları

Modern sanat telakkisinin adeta “dinselleştiği” ve bunun da en önemli etkisini mimarlık alanında gösterdiği bir bağlamda yaşadı Turgut Cansever. Türkiye ekseninde bir yanda pozitivist bir dünya görüşünün diğer yanda da seküler mistik ve “yaratıcı insan” düşüncesinin egemen olduğu, “bilim”in dogmatikleştiği bir dönem.

Hayat parantezi 1916’da İstanbul’un Fatih semtinde, Atik Ali Paşa’da açıldı Behçet Necatigil’in. Sonra parantezin içerisine bir başka şehir girdi: Kastamonu. Zeki Ömer Defne’nin zilleri çalarken derslere bir bir girenler arasında o hassas ortaokul öğrencisi de vardı. Evlerden, kırlardan, denizlerden duyulan bu ses zil değil şiirin tınısıydı.

“Sanatçı, gözün göremediğini görendir.”

 

Çağdaş Amerikan edebiyatının en parlak yazarlarından Michael Chabon’un bir söyleşisini hatırlıyorum. Yaratıcı yazma atölyelerinin desteklenmesi gerektiğini söylüyordu: “Tamam, kimse kimseye dâhi olmayı öğretemez kuşkusuz ama yazarken hata yapmamak, yazmak denen şeye ‘okur’ gibi değil de ‘yazar’ gibi bakmak pekâlâ öğrenilebilir.

Nehir söyleşi, ara bir tür. Ne biyografi ne de otobiyografi. Otobiyografi değil çünkü hayatınızı nasıl anlatacağınızı söyleşiyi yapan kişinin soruları belirliyor. O çerçeveyi siz çizemiyorsunuz ve birkaç soruyla hiç istemediğiniz günlere veya olaylara geri dönmeniz mümkün.

Kulis

Bir Rüya Gibi Dağılacak Olan Hokkabazlar Dünyasında Yaşıyoruz

ŞahaneBirKitap

Kaan Burak Şen, yavaştan genç yazar olarak anılmanın sonuna doğru geliyor; Mutlu Kemikler üçüncü kitabı… Kafası bir hayli tuhaf. Şimdilerde bir roman yazdığı da söyleniyor, fakat öncesinde belirtmekte fayda var: Mutlu Kemikler öykü derlemesi henüz çıktı, pek başka bir kitaba benzetilecek bir havası da yok bu kitabın.

Editörden

Tıp ve edebiyat ilişkisi, tıbbın insanla olan ilişkisi gibi tarih boyunca şekil değiştirmiş, her dönem yeni yaklaşımlarla genişlemiştir. Tıbbın tarihi, insan acılarının da tarihidir aslında. Edebiyatın içinde kapladığı yer, diğer bilim dallarından hep daha büyük olmuştur tıbbın.