Sabitfikir
Künye | Yazarlar | Giriş Yap

Haber

Haber

“Dünyanın en iyi yayıncılarının arasında henüz Türkiye'den bir yayıncı yok”



Toplam oy: 906
“Okumayı sevdirmenin yolu, iyi öğretmenler ve sanat eğitimidir,” diyen pek çok edebiyatçı, eğitimci, yayıncı, illüstratör, akademisyen ve okur, 6 Ekim günü tam günlük bir uzmanlık konferansı için Kadir Has Üniversitesi'nde biraraya geldi. Günışığı Kitaplığı'nun düzenlediği ve edebiyat, eğitim ve yayıncılık dünyasından pek çok önemli ismi dinleme şansını bulduğumuz bu konferansı, yazar ve şair Onur Caymaz yönetti.

 

 

 

Türkiye Yayıncılar Birliği Genel Başkanı Kenan Kocatürk, teknolojinin geliştiğini ama yayıncılıkta, insana yatırım yapılması gerektiğini söyledi. Günışığı Kitaplığı tarafından düzenlenen Zeynep Cemali Edebiyat Günü kapsamında yaptığı  “Dijital Haklardan FATİH Projesi'ne, Yayıncılık Sektöründe Yeni Gelişmeler” başlıklı konuşmasında, Türkiye Yayıncılar Birliği Genel Başkanı Kenan Kocatürk, Türkiye'nin yılda 100 milyar dolara ulaşan dünya yayıncılık pazarının 1.5 milyar dolarlık kısmını oluşturduğunu söylerken, 2011 yılında Türkiye'de 180 milyon kitabın basıldığını belirtti. FATİH Projesi kapsamında 16 milyon öğrencinin söz konusu olduğu pazara girebilmek için pek çok teknoloji firması, yayıncı ve lobinin Milli Eğitim Bakanlığı'na başvurduğunu söyleyen ve dijital yayıncılıkla ilgili önemli bilgiler veren Kocatürk, dünyanın en iyi yayıncılarının arasında henüz Türkiye'den bir yayıncının bulunmadığını da sözlerine ekledi. Dijital çağı çözebilmemiz için öncelikle yazılı basın kültürünü geliştirmemiz gerektiğini belirten Kenan Kocatürk, Yaşar Kemal'in romanlarındaki güzel insanların, atlarına binip gitmedikleri bir yer dilediğini söyledi.

 

 

 

 

Konferansın açılış konuşmasını yapan ve bizim gibi, onun kitapları, bilmeceleri, şakalarıyla büyümüş bir nesil için “Yalvaç Abi” olarak bilinen Yalvaç Ural, çocukların teknolojiyle iyice sarmallanmış dünyalarını şekillendirmeye ve aynılaştırmaya çalışan ebeveynlerden ve yaptıkları hatalardan söz etti. Çocukların karşısında saatler geçirdikleri bilgisayar oyunlarını kendisinin de oynayıp, gözlem yaptığını belirten Ural, bu oyunlarla ilgili şaşırtıcı bilgiler verdi. Bunların yanısıra, ülkemizdeki yazarları kafeslerdeki, kör edilmiş tarla kuşlarına benzeten yazar, pek çok yayınevinin de gençler gibi edebiyat kaygısı taşımadığını söyleyerek eleştirdi. Yalvaç Ural, yeterli okuma yapmayan, iyi edebiyatla haşır neşir olmayan bir aile bireyinin, bir eğitimcinin karşısındaki çocuğu eğitmekte başarısız olacağını söyledi ve ekledi “Korkuyorum, 5-10 yıl sonra benim de adım unutulacak.”

 

“Edebiyat, dilin doruk noktasıdır,” diyerek söze başlayan yazar ve eleştirmen Semih Gümüş, “Edebiyat cephesi ve Yaratıcı Yazarlık” başlığını taşıyan konuşmasında, kitapların kitaplardan, yazarların yazarlardan çıktığını söylerek, bunu sevdiği bir örnekle de destekledi. Kafka'nın Dönüşüm romanını Einstein'dan etkilenerek yazdığını, Dönüşüm'ü okuyan Marquez'nin ise ondan ilham alarak Yüzyıllık Yalnızlık romanını kaleme aldığını anlatan Gümüş,Oscar Wilde'ın “Edebiyat gerçekten daha gerçektir,” sözünü de bizlere hatırlattı. 40-50 yıl boyunca edebiyatın durduğu yerde durmadığını, ne var ki ders kitaplarının öylece durduğunu söyleyen gümüş, birbirinden farklı yazım kılavuzlarının varlığını da eleştirdi.Okul eğitiminin tek çözüm olmasa da en öncelikli çözüm olduğunun altını çizen, yurtdışındaki pek çok cocuk ve gencin iyi edebiyat metinleri okuyarak ve özgürce tartışarak yazınsal metinleri kalıcı olarak öğrenebileceklerini söyleyen Semih Gümüş, Borges'in “Edebiyat gündüz rüyasıdır,” sözü ile konuşmasını tamamladı.

 

Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğretim Görevlisi Zekeriya Kaya, “Türkçe Sorunları ve Ders Kitaplarımız” başlıklı konuşmasında, ders kitaplarında yapılan yazım hatalarından bir seçki sunarak, bu tür metinlerle çocuğa edebiyat sevgisi ve bilgisinin aşılanmasının ne kadar güç olacağını gösterdi. Yapılan hatalara bir yandan gülerken, bir yandan da bu içler acısı hale tepki duymamızı sağlayan Kaya, yazım kurallarının edebi metinler aracılığı ile öğrenileceğini ve ders kitaplarının da bu şekilde düzenlenmesi gerektiğini söyledi.

 

 

Son aylarda gündemden düşmeyen 4+4+4 konusunda “4+4+4 Okuma kültürümüzü geliştirmek için bir fırsat olabilir mi?” başlıklı bir konuşma yapan Prof. Dr. Üstün Ergüder, okullarda sanata ve spora ayrılan sürenin, uluslararası ortalamanın yarısı olduğunu söyleyerek, 4+4+4 sisteminin kendilerini korkutacak bir hızla kabul edildiğini ve bundan endişe duyduklarını belirtti. 4+4+4'ün seçmeli derslere fırsat vereceğinin söylendiğini, ancak seçecek ders olup olamayacağını bilmediklerini söyleyen Eğitim Reformu Girişimi Direktörü Ergüder, Türkiye'deki bürokrasi yaratma ve kontrol etme hastalığının da altını çizdi, yapıcı öneriler getirdi.

 

 

 

 

Yazar ve köşeyazarı Müge İplikçi'nin yönettiği ve yazar Behçet Çelik ile yazar Aslı Tohumcu'nun gençlik edebiyatı üzerine konuştukları “Gençlik edebiyatı bizde de yazılabilir mi, yoksa zaten yazılıyor mu?” başlıklı panelde gençliği özne olarak ele alan edebiyatın henüz Türkiye'de olgunlaşmamış bir alan olduğunu söyleyen Aslı Tohumcu, sistenin geniş çaplı ve tehlikeli bir hizaya getirme hali olduğunu da sözlerine ekledi. Behçet Çelik ise kanonlaşmış bir yazım kılavuzumuzun olmayışını büyük bir eksiklik olarak nitelendirdi. Genç okurun ilkgençlik yıllarında okuduğu kitaplardaki kahramanları unutmadıklarını ve önem verdiklerini söyleyen Çelik, gençlik kitaplarında gençlerin, günümüz sokak diliyle konuşabilmeleri gerektiğini belirtti. İplikçi'nin “Edebiyat, gençliği güruhlaştırmaktan kurtarıp, birey olmaya çekebilir mi?” sorusuna karşılık Aslı Tohumcu, ebeveyn, öğretmen ve devlet buna izin vermedikçe, tek başına edebiyatla bunu çözmenin zor olduğunu söylerken; Behçet Çelik, isyankârlık edebiyatıyla gençlik ruhunun birbiriyle uyuştuğunu belirtti.

 

 

 

 

Konferansta kapanış konuşmasını yapan Selim İleri, yazarların hiçbir zaman siyasetçiler kadar kötülük yapma potansiyeline sahip olamayacaklarını söyledi. İleri ayrıca, kitap okuyabilmenin bir ekonomik imkan meselesi olmasının, okuma konusundaki en ciddi sorunlarımızdan biri olduğunu da dile getirdi. İleri, medyanın ve haberlerin yalnızca olayların görünen yüzüyle ilgilendiğini, ona giden yolun ise ancak edebiyat, sinema, tiyatroyla yapılabileceğini söyledi ve bu korkunç iletişimsizlik döneminde sanata ve edebiyata özellikle ihtiyaç duyduğumuzun da altını çizdi.

 

Selim İleri'nin konuşmasının ardından, Zeynep Cemali Öykü Yarışması'nın ödül törenine geçildi ve öğrencilerin ödüllerini almalarının ardından kokteylle son buldu.

 

 

 

Yorumlar

Yorum Gönder

Yeni yorum gönder

Diğer Haber Yazıları

İstanbul Uluslararası Edebiyat Festivali (İTEF) İtalya Özel programıyla sanatseverlerin karşısına çıkıyor. 23-27 Ağustos 2021 tarihleri arasında ekranlara gelecek olan etkinlikler sayesinde İtalya'ya ve İtalyan edebiyatına uzanan yeni bir yol açılacak.

 

 

Sanat Kritik’in yeni podcast serisi, Seval Şahin’in editörlüğünde dinleyicilerle buluşuyor. “Yaz Sıcağında Bir Esinti” başlıklı serinin ilki 120. doğum yıldönümü vesilesiyle Ahmet Hamdi Tanpınar’a ayrıldı. Dergâh Yayınları’nın desteğiyle hayata geçen projeye farklı alanlardan birçok yazar, şair, sanatçı ve akademisyen katıldı.

Kültür Sanat Şehir dergisi Z, 5. kez okur karşısında. Zeytinburnu Belediyesi tarafından yayımlanan tematik dergi, “kütüphane” konusunu mercek altına alıyor. 508 sayfa boyunca insanlık tarihinin bilinen en eski dönemlerinden günümüze kadar farklı kültürlerde kütüphanenin seyri, kütüphanenin unsurları, kütüphaneciler, kütüphane sahipleri ve kütüphane literatürü inceleniyor. 

Türk edebiyatının usta ismi Sait Faik Abasıyanık'ın hatırasını yaşatmak amacıyla her yıl bir öykücüye verilen "Sait Faik Hikâye Armağanı" bu kez Şermin Yaşar'ın oldu.

 

Sosyal medya paylaşımları, konuşmalar, anketler, veriler gösteriyor ki pandemi günlerinde evde geçen zamanın ciddi bir kısmını kitaba ayırdık. Türkiye ve dünya genelinde İNSAMER'in yaptığı araştırma kitap yayımı ve okuma oranlarındaki artışa odaklanıyor. Kitapyurdu ve Idefix sitelerinden alınan veriler de korona istatistiklerine katkı sunuyor.

 

 

 

Kulis

Bir Rüya Gibi Dağılacak Olan Hokkabazlar Dünyasında Yaşıyoruz

ŞahaneBirKitap

Kaan Burak Şen, yavaştan genç yazar olarak anılmanın sonuna doğru geliyor; Mutlu Kemikler üçüncü kitabı… Kafası bir hayli tuhaf. Şimdilerde bir roman yazdığı da söyleniyor, fakat öncesinde belirtmekte fayda var: Mutlu Kemikler öykü derlemesi henüz çıktı, pek başka bir kitaba benzetilecek bir havası da yok bu kitabın.

Editörden

Tıp ve edebiyat ilişkisi, tıbbın insanla olan ilişkisi gibi tarih boyunca şekil değiştirmiş, her dönem yeni yaklaşımlarla genişlemiştir. Tıbbın tarihi, insan acılarının da tarihidir aslında. Edebiyatın içinde kapladığı yer, diğer bilim dallarından hep daha büyük olmuştur tıbbın.