Sabitfikir
Künye | Yazarlar | Giriş Yap

Haber

Haber

Ayfer Tunç'la Sözünü Sakınmadan: “Medya çarpıtıyor edebiyat üretiyor"



Toplam oy: 1065

Sabit Fikir ve İstanbul Modern işbirliğiyle düzenlenen Sözünü Sakınmadan, yeni kuşak Türkiye edebiyatının öne çıkan isimlerinden Ayfer Tunç’u ağırladı.

 

Eleştirmenler Semih Gümüş ve Ömer Türkeş, Ayfer Tunç’un 26 yaşında yazdığı Kapak Kızı kitabının 12 yıl sonra yeniden yayınlanması konusuyla söyleşiyi başlattılar. Ömer Türkeş, Kapak Kızı’nın edebiyata girmek için iyi bir başlangıç olduğunu belirtirken Ayfer Tunç, anlattığı temalardan kopamayan biri olduğunu söyledi: “İki yazar var bence, sürekli üstünde oynamaya devam eden türdenim ben.” Noktayı, virgülü göstermesinin bile çok önemli olduğunu belirten yazar, “Benim yeniden yazımdan anladığım başka bir şey, elimden gelse her şeyi tekrar yazarım. Bazı yazarlar hayatları boyunca aynı şeyi yazıyor, aynı filmi çekiyorlar. Örneğin Thomas Bernhard; hangi romanının hangisinden farklı olduğunu söylemek zor.”

 

 

 

 

Bütün sınıf arkadaşlarım bankacı oldu

 

 

1989 yılında Kapak Kızı’nı yazmaya başladığı dönemin, geleceğin sinyallerini verdiğini ifade eden yazar, “Siyasal mezunuydum. Bankacılık, parlayan bir ışık gibiydi ama ben bunu seçtim. O tarihte İstanbul Radyosu’na oyunlar yazıyordum. Özel televizyonlar çıktı, sonra iletişim dünyası bizi belirlemeye başladı.”

 

Tunç, bu gelişimi şöyle açıkladı: “Taşra, taşralıktan çıktı ve kimliğini hızla kaybetti. Eskiden çocukluğumuzda bir şehre gittiğimizde duyduğumuz o haz yok oldu. Taşrayı sadece televizyondaki yemek programlarında seyredebiliyoruz. Bu taşra hikayesi beni de sezgisel olarak etkiliyordu.”

 

 

 

 

“Her şeyi abartarak yaşama eğilimindeyiz”

 

 

Ayfer Tunç, Ömer Türkeş’in “Yeşil Peri Gecesi’nde daha çok popüler kültür anlatısını tersine çevirme temalarını kullanıyorsun. Kapak Kızı’nda farklı… Aradan 20 yıl geçmiş. Hikaye devam ediyor ama başka bir hikaye de var” şeklindeki yorumu üzerine, “Daha önce nesne olan karakter sonra özne oluyor. Yeşil Peri Gecesi’nde öyle bir çağda yaşıyoruz ki, olması gerekenden farklı tondayız. Her şeyi abartarak yaşama eğilimindeyiz. Öfke çağında yaşıyoruz. Çağın bize dayattığı, bir şeyi çok fazla insana ulaştırma. Her türlü satış, aşkın algılanışı, siyaset de böyle. Hayatta yaşadığınız yoğunluk da böyle. Eskiden yaşanan bir olayın etkisi daha uzun sürüyordu. Şimdi bir tenis topu gibi, önce biri çarpıyor sonra diğeri…”

 

 

 

Sonsuza kadar yaşayacakmış gibi yazıyoruz

 

 

 

Ayfer Tunç, Semih Gümüş’ün “Medya istediğini yapabiliyor. Gerçeğin ne olduğunu anlayamaz hale geldik. Edebiyatın yapmaya çalıştığı şey ise gerçeği en çarpıcı yönüyle insanlara sunmak. Edebiyat nasıl bir yerde duruyor?” şeklindeki sorusunu şöyle cevapladı: “Medya çarpıtıyor, edebiyat yeniden üretiyor. Hepimizin yapmak istediği, meselelerin tırnaklarının ne yaptığını göstermek. Bir şeyler yapıyorsak, bir şeyler battığı için yapıyoruz. Hikayenin insanlığın temel ihtiyaçlarından biri olduğunu düşünüyorum. Medya, edebiyatın rolünü çalmış durumda ve içi boş hikayeler sunuyor. İyi hikaye anlayabiliyorsanız siz iyi bir gazetecisiniz.”

 

 

 

 

Tunç, Gümüş’ün “Medyanın oynadığı rolü popüler edebiyat almış olmuyor mu?” sorusunu ise şu şekilde yanıtladı: “Oluyor. Acaba ben yeni okuru anlayabiliyor muyum, kendi yerimde sayarak eskiyor muyum diye soruyorum. Hiçbir sanat eseri sonsuza kadar yaşamaz. Ama biz yaşayacakmış gibi yazıyoruz.”

 

 

 

Geçmişiyle yüzleşmekten korkan bir toplumuz

 



Toplum olarak geçmişle yüzleşmekten korkulduğunu ifade eden Tunç, bir şeyi çözmek yerine etrafından dolaşma mantığıyla hareket edildiğini sözlerine ekledi. Yazar, “Yüzleşmeye çalışanlar linç ediliyor. Rahatımız kaçmasın, itiraf etmeyelim… İtirafın eksikliği kültürümüzde önemli bir şey. Edebiyat bunu yapabilecek kaynaklardan bir tanesiydi. Bence bütün toplumlar deli ve bu delilik, toplumsal söz ile sorunumuzdan kaynaklanıyor.”

 

 

 

Nitelikli edebiyat erozyona uğruyor

 



Gerçek edebiyatın batıda da erozyona uğradığının altını çizen Ayfer Tunç, Amerika’daki bir kitapçıda Nobel ödüllü yazarların bile isimlerinin duyulmamış olduğuna dikkat çekti: “Aslında edebiyat, yakın coğrafyalar arasında çok sağlam bir köprü. Batıyla karşılaştırıldığında biz de edebiyat çok yeni.”

 

Türkçe’nin korunmasının yetersizliğine dikkat çeken yazar, “50 yıl içinde Türkçe kalmayacak. Bariz dil yanlışları doğru kabul ediliyor. Bu dili konuşanların onu korumaması çok yazık. Türkçe’nin gördüğü tahribat karşısında hala ayakta olması bile şaşırtıcı” dedi.

 

Şiirin yazı sanatlarının atası olduğunu söyleyen Tunç, “Yazmadan önce mutlaka şiir okuyorum. Arınma ve edebiyat sularına girme arzusuna kapılıyorum. Metinlere öykü veya roman yazayım diye başlamıyorum. Meselenin beni götürdüğü yere göre değişiyor. Öykünün geldiği yer itibarsız değil. Öykünün yükte hafif, pahada ağır olduğunu düşünüyorum. Benim öykülerim genelde uzundur, roman yazınca da uzun oldu. Şiir hiç yazmadım hayatımda. Sınırsız yaşayamam, novelist’im.”

 

 

 

 

 

 

Yorumlar

Yorum Gönder

Yeni yorum gönder

Diğer Haber Yazıları

İstanbul Uluslararası Edebiyat Festivali (İTEF) İtalya Özel programıyla sanatseverlerin karşısına çıkıyor. 23-27 Ağustos 2021 tarihleri arasında ekranlara gelecek olan etkinlikler sayesinde İtalya'ya ve İtalyan edebiyatına uzanan yeni bir yol açılacak.

 

 

Sanat Kritik’in yeni podcast serisi, Seval Şahin’in editörlüğünde dinleyicilerle buluşuyor. “Yaz Sıcağında Bir Esinti” başlıklı serinin ilki 120. doğum yıldönümü vesilesiyle Ahmet Hamdi Tanpınar’a ayrıldı. Dergâh Yayınları’nın desteğiyle hayata geçen projeye farklı alanlardan birçok yazar, şair, sanatçı ve akademisyen katıldı.

Kültür Sanat Şehir dergisi Z, 5. kez okur karşısında. Zeytinburnu Belediyesi tarafından yayımlanan tematik dergi, “kütüphane” konusunu mercek altına alıyor. 508 sayfa boyunca insanlık tarihinin bilinen en eski dönemlerinden günümüze kadar farklı kültürlerde kütüphanenin seyri, kütüphanenin unsurları, kütüphaneciler, kütüphane sahipleri ve kütüphane literatürü inceleniyor. 

Türk edebiyatının usta ismi Sait Faik Abasıyanık'ın hatırasını yaşatmak amacıyla her yıl bir öykücüye verilen "Sait Faik Hikâye Armağanı" bu kez Şermin Yaşar'ın oldu.

 

Sosyal medya paylaşımları, konuşmalar, anketler, veriler gösteriyor ki pandemi günlerinde evde geçen zamanın ciddi bir kısmını kitaba ayırdık. Türkiye ve dünya genelinde İNSAMER'in yaptığı araştırma kitap yayımı ve okuma oranlarındaki artışa odaklanıyor. Kitapyurdu ve Idefix sitelerinden alınan veriler de korona istatistiklerine katkı sunuyor.

 

 

 

Kulis

Bir Rüya Gibi Dağılacak Olan Hokkabazlar Dünyasında Yaşıyoruz

ŞahaneBirKitap

Kaan Burak Şen, yavaştan genç yazar olarak anılmanın sonuna doğru geliyor; Mutlu Kemikler üçüncü kitabı… Kafası bir hayli tuhaf. Şimdilerde bir roman yazdığı da söyleniyor, fakat öncesinde belirtmekte fayda var: Mutlu Kemikler öykü derlemesi henüz çıktı, pek başka bir kitaba benzetilecek bir havası da yok bu kitabın.

Editörden

Tıp ve edebiyat ilişkisi, tıbbın insanla olan ilişkisi gibi tarih boyunca şekil değiştirmiş, her dönem yeni yaklaşımlarla genişlemiştir. Tıbbın tarihi, insan acılarının da tarihidir aslında. Edebiyatın içinde kapladığı yer, diğer bilim dallarından hep daha büyük olmuştur tıbbın.