Sabitfikir
Künye | Yazarlar | Giriş Yap

Dosya


Dosya

Editörden // Şirin bir yayınevi hayali!




Toplam oy: 931

“Bir yıl önce ‘biraz birikimleri’, ailelerinin desteği ve çektikleri krediyle Balkan ve Akdeniz ezgileri eşliğinde herkesin kitabını okuyup kahvesini yudumlayabileceği şirin bir kafe hayallerini gerçekleştirmek için yola çıkan Selin Gülse (25) ve Tansel Saygın (28), kendilerini hayal kırıklığına uğratan gerçekler hakkında konuştu. Her şeyin ‘Amelie tadında’ gideceğini sanarak bu işe başladıklarını söyleyen genç çift...” Bu cümleler, “Şirin Bir Kafe Hayaliyle Yola Çıkan Çift, Toptancı, Zabıta, Tesisatçı ve Stopaj Gerçeğiyle Karşı Karşıya” başlıklı bir haber metninden alıntı. Az çok üslubundan da anlaşılacağı gibi, evet bir Zaytung haberi bu ama her şakanın altında bir gerçek yatar, sözü kulaklarımızda çınlıyorken sanki bir kez daha düşünmekte ve belki de ciddiye almakta fayda var! 

 

Özellikle bireysel girişimlere de imkan veren sektörler söz konusu olduğunda, herkesin aklına –en azından bir kere– kendi işini kurmak düşmüştür sanırım. Bu durum, bir şekilde yayıncılık dünyasına adım atıp belli bir süre harcamış kişiler için de geçerli elbette. “Şu kitap nasıl basılmaz”, “Bu yazar nasıl tanınmaz”, “O cümle öyle mi çevrilir” benzeri serzenişler eşliğinde, çoğu zaman, halihazırda sürdürülen yayıncılığa bir tepki olarak akıllara yerleşir bir yayınevi –kendi yayınevini– kurmak. Belli bir çevre edinilmiştir nasılsa, kitabın yayına hazırlık aşamalarına aşinalık da kazanılmıştır vs. Neden olmasın? 

 

Sonrasında da, genç çiftin karşısına çıkan stopaj benzeri “ayrıntılar” baş gösterir; yılgınlığa sürükleyecek derecede can sıkıcı olabilir üstelik bu “ayrıntılar.” Her şeye en baştan başlamış olmak bir yana, bir de “bağımsız”ca yürütmek istiyorsundur... Biraz karanlık, umutsuz bir tablo çizmiş olsak da, -ne mutlu ki- bu yılgınlığa düşmemiş olanlar var yayın dünyamızda; inatla devam edenler... SabitFikir’in bu sayısındaki dosya yazısında, Bülent Usta’nın “Yayıncılığın Gizli Kahramanları” olarak nitelendirdiği butik yayıncılar: “Bağımsız ya da bir butik yayıncıyı, yaşadığı içten coşkuyla hemen ayırt edebilirsiniz. Türkiye gibi bir ülkede, bandrol almaktan dağıtımcı bulmaya kadar karşısına çıkan çeşitli zorluk ve engelle boğuşmasına rağmen o heyecanı taşıması, bir tiyatrocunun tiyatro yapma, sinemacının sinema yapma, şairin şiir yazma arzusundan farklı değildir hiç.”  

 

Butik yayıncılık nedir, bu terim hangi türden yayın anlayışlarını kapsamaktadır; yurt dışındaki örneklerle karşılaştırdığımızda hangi noktada duruyoruz, gibi sorular çerçevesinde ilerleyen dosya kapsamında, bazı yayıncılara “butik yayıncılığın en büyük sorunu ne ve bu soruna nasıl bir çözüm bulunabilir,” sorusunu da sorduk. 

Yorumlar

Yorum Gönder

Yeni yorum gönder

Diğer Dosya Yazıları

Günlük yaşantıdaki kurallar çoğu zaman, yazılan eserler için de geçerlidir. Zorla gerçekleşen, kendine biçilen rolden fazlası istenen veya aşırıya kaçan her şey güzelliğini yitirir. Şair Eyyüp Akyüz, son kitabı Eskiden Buralar’da, adeta bu bilginin ışığında şiirlerini uzun tutmadan bitiriyor ve akılda kalan mısraları bize yadigâr kalıyor.

 

-Kimsin?

-Anneannemin torunuyum.

 

Divan Edebiyatı, sahibi meçhul bir kavram. Her halükârda 20. yüzyılın başında ortaya çıktığı konusunda bir tartışma yok. İskoçyalı oryantalist Elias John Wilkinson Gibb’in 1900 yılında yayınlanan Osmanlı Şiiri Tarihi kitabında bu kavrama hiç yer verilmez. Hepsi batılılaşma döneminde düşünülen isim alternatiflerinden biridir “Divan Edebiyatı”.

Arap coğrafyasında üretilen roman, öykü ve şiirler son yıllarda edebiyat gündeminde karşılık buluyor. Avrupa başta olmak üzere Batı’da düzenlenen büyük ve uluslararası kitap fuarlarındaki temsiliyetin güçlenmesi, en yeni eserlerin prestijli birçok ödüle değer görülmesinin bu ilgideki payı büyük elbette. Batı’nın doğuyu gördüğü “egzotik göz”le romantize edilemeyecek bir yükseliş bu.

Yirminci yüzyıl başlarında İngiltere genelinde Müslümanlara yönelik hasmane tavırlar öne çıkarken, İslam’ı seçenlerin sayısında da gözle görülür bir artış söz konusudur. İslam’la müşerref olan bu şahsiyetler, yeri geldiğinde İslam dünyasının savunucuları olarak da önemli faaliyetlerde bulunmuşlardır.

Kulis

Bir Rüya Gibi Dağılacak Olan Hokkabazlar Dünyasında Yaşıyoruz

ŞahaneBirKitap

Kaan Burak Şen, yavaştan genç yazar olarak anılmanın sonuna doğru geliyor; Mutlu Kemikler üçüncü kitabı… Kafası bir hayli tuhaf. Şimdilerde bir roman yazdığı da söyleniyor, fakat öncesinde belirtmekte fayda var: Mutlu Kemikler öykü derlemesi henüz çıktı, pek başka bir kitaba benzetilecek bir havası da yok bu kitabın.

Editörden

Tıp ve edebiyat ilişkisi, tıbbın insanla olan ilişkisi gibi tarih boyunca şekil değiştirmiş, her dönem yeni yaklaşımlarla genişlemiştir. Tıbbın tarihi, insan acılarının da tarihidir aslında. Edebiyatın içinde kapladığı yer, diğer bilim dallarından hep daha büyük olmuştur tıbbın.